Saturday 20 August 2011

there always a reason why


; renung - renungkan


Ajal , maut . Jodoh , pertemuan . semuanya terletak di tangan Allah s.w.t . kita sebagai manusia hanya mampu merancang dan terus merancang . dan sebagai hamba Allah s.w.t , dengan mengikut fitrah nya kita perlu redha dengan setiap takdir yang tersurat dan tersirat . kerana siapalah kita , hanya hamba yang kerdil untuk melawan ketentuanNya .

Entri kali ni tidak ditujukan pada sesiapa , mungkin ia renungan bersama untuk kita yang masih bernyawa ... tapi kepada sesiapa yang pernah kehilangan orang tersayang dalam hidup mereka , mungkin mereka lagi memahami apa itu erti kehilangan . kan ?

Yes ! exactly betul apa yang pepatah melayu katakan ' berat mata memandang , berat lagi bahu memikul ' ... sememangnya ! sebab hanya orang yang merasakan sesuatu kehilangan itu sahaja yang boley mengerti betapa sakitnya , kesal , sedih , semuanya laaa ...... memang susah untuk merelakan sesuatu yang tidak direlakan berlalu pergi ...

Bagi aku , kehilangan arwah abah cukup - cukup mengajar aku apa itu erti kasih sayang , benda tu takder kat pasar tuk kita beli selonggok sepuluh hinggit . dan setiap yang pergi tak kan pernah kembali lagi kan ? dan kalau masa itu boley berundur , aku orang yang paling bahagia ! dan even masa tu boley diundurkan balik dengan sejumlah wang , yes ! aku rela ...

I trust that , there always a reason why Allah s.w.t take his life . Hanya statement itu yang aku pegang selama ini . Hanya statement itu yang menguatkan sesorang yang kehilangan . tap benda tu tak mudah , bukan dalam setaun dua kita boleh terima hakikat tu .
Dan , Tapi menerima hakikat kehilangan orang yang kita sayang , bukan sesekali bermaksud melupakan .

p/s ; merelakan orang yang tersayang pergi dengan tenang , itu adalah terbaik . Dengan satu harapan , doa aku tak pernah sesekali hilang tuk arwah . Semoga kami dipertemukan suatu hari nanti walaupun di alam sana .
Amin Ya Rabalallamin .


0 comments:

Post a Comment